اهمیت نام و علامت تجاری

علامت تجاری (Trade Mark)

علامت تجاری عبارت است از هر قسم علامتی اعم از نقش، تصویر، رقم، حرف، علامت، نشان طرح یا ترکیبی از همه این ها که برای امتیاز و تشخیص محصول صنعتی، تجارتی یا کشاورزی اختیار شود، که با هدف شناسایی و تمیز دادن محصولات یک فروشنده یا گروهی از فروشندگان به کار می رود و موجب متمایز شدن این محصولات از محصولات رقبا می شود.

داشتن علامت تجاری اختیاری است، مگر در مواردی که دولت آن را الزامی قرار دهد و حق استعمال انحصاری علامت تجاری فقط برای کسی محسوب می شود که علامت خود را به ثبت برساند. علامت تجاری قابل نقل و انتقال است و باید طبق مقررات قانون ثبت علایم و اختراعات ایران به ثبت برسد و اجازه ی استفاده از علامت ثبت شده به دیگران نیز در ایران باید به ثبت برسد.

مزایای علامت تجاری ثبت شده

  • مشخص می کند که شما حق انحصاری استفاده از علامت مورد بحث را دارید.
  • در صورت تعرض به علامت تجاری قابل پیگیری در دادگاه می باشد.
  • باعث استفاده از حقوق علامت تجاری می شود.
  • باعث بوجود آمدن حق ثبت گمرکی می شود و از واردات کالاها با علایم تجاری مشابه جلوگیری می شود.
  • زمینه ی مناسب برای استفاده از حقوق ثبت علایم تجاری در کشورهای خارجی ایجاد می کند.

نام تجاری

قسمتی از علامت تجاری است که ادا کردنی است. بدین معنا که می توان آن را بیان کرد، مثل ایران خودرو، زمزم، پاک، سونی که نمونه هایی از نام تجاری هستند.

یک نشان تجاری قسمتی از علامت تجاری است گه ادا کردنی نیست ولی می توان با آن محصول را شناسایی کرد.

چرا باید از نام و علامت تجاری استفاده کرد؟

  • استفاده از نام و علامت تجاری، امکان بهره مند شدن از حمایت قانون را فراهم می سازد و از حقوق انحصاری فروشنده برای استفاده از نام یا نشان تجاری، حفاظت می کند. علامت تجاری از نظر قانونی، از ویژگی های منحصر به فرد کالا نیز مراقبت می نماید. ویژگی هایی که در غیر این صورت، هرآن ممکن است مورد تقلید رقبا واقع شوند.
  • علامت گذاری به طرق مختلفی به خریداران کمک می کند. اسامی تجاری، درباره ی کیفیت کالا با خریدار سخن می گوید. خریدارانی که همواره کالاهایی با یک علامت تجاری را می خرند، اطمینان می یابند که در هر خرید، کالایی با کیفیت مشابه در اختیارشان قرار می گیرد. به عبارت دیگر علامت تجاری موجب حفظ مشتریان رضایتمند و وفادار به محصول می گردد.
  • نام و علامت تجاری، کار سفارش کالا را برای فروشنده آسان تر می کند و در سایه اسامی تجاری، امکان شناسایی و ردیابی محصول میسر می شود. مثلا به جای اینکه شرکت زمزم سفارشی دریافت کند مبنی بر اینکه “نوشابه خوب اختصاصی خود را برای ما ارسال کنید” سفارشی بدین مضمون را دریافت می کند “یکصد صندوق نوشابه زمزم، برای ما ارسال کنید.”
  • نام و علامت تجاری، امکان تقسیم بازار را برای فروشنده میسر می سازد. یعنی فروشنده ممکن است محصولات خود را با کیفیت های متفاوت با استفاده از نشان های متفاوت به بازار عرضه کند. برای مثال شرکت پاکسان مواد شوینده خود را با چندین علامت تجاری مختلف در بازار عرضه می کند.
  • با نام و علامت تجاری، اطلاعات بیشتری درباره کالاها در اختیار خریدار قرار می گیرد و او را آگاه می کند که دقیقا کجا باید سراغ چه کالایی را بگیرد.
  • نام و علامت تجاری مشهور باعث می شود که تصویری جذاب از شرکت (در ذهن خریدار) بوجود آید.
  • شرکت های پخش و خرده فروشی ها خواستار محصولاتی هستند که دارای نام و نشان تجاری باشند، زیرا این ویژگی باعث می شود که آنها بتوانند این محصولات را به شیوه بهتری عرضه نمایند و از طرف دیگر بهتر می توانند عرضه کنندگان محصولات را شناسایی نمایند.

چگونه می توان یک نام تجاری مناسب انتخاب کرد؟

انتخاب نام تجاری، نیاز به دقت فراوان دارد، نام تجاری ممکن است نام شخص، محل، کیفیت، سبک زندگی و یا یک نام ساختگی باشد. اما ویژگی های خاص و مناسب یک نام تجاری به قرار زیر است:

  • نام تجاری باید فاقد هرگونه معنای نامناسب باشد. برای مثال نام نووا در کشورهای اسپانیایی زبان به معنی “راه نمی رود” است پس نام خوبی برای اتومبیل نیست.
  • نام تجاری باید چیزی درباره فواید و ویژگی های کالا را برساند.
  • نام تجاری باید موجب تمایز شود و شاخص و برجسته باشد.
  • بیان نام تجاری باید ساده و در صورت امکان کوتاه باشد، البته گاهی اسامی بلند نیز موثر واقع می شوند.
  • ترجمه نام تجاری به زبان های بیگانه باید آسان باشد.
  • نام تجاری باید قابلیت ثبت و حمایت قانونی داشته باشد. نام تجاری که به نحوی به حریم نام های تجاری موجود تجاوز کند را نمی توان ثبت کرد.

علاوه بر ویژگی های فوق که شما می توانید برای انتخاب نام تجاری در نظر بگیرید، شما می توانید فهرست اسامی محصولات خود را به مشتریان هدف نشان دهید و از آنها بخواهید به شما بگویند که با هر نام چه تصویری در ذهن آنها تداعی می شود و از بازخوردی که از این طریق می گیرید، برای انتخاب نامی استفاده کنید که بیشترین بار مثبت را داشته باشد به طور کلی اگر شما نظرات مشتریان آینده تان را در مورد نام و علامت تجاری در نظر بگیرید احتمال موفقیت شما بیشتر خواهد شد.

مقالات

نظرات بسته هستند