بازاریابی چیست؟

بازاریابی در کسب و کار امری ضروری و حیاتی است که در موفقیت و شکست پروژه نقش حیاتی دارد. بازاریابی موفق سبب دست یافتن به محصولات بهتر، مشتریان راضی تر و سود بیشتر می شود. به عبارت دیگر، بازاریابی فرایند تطابق توانایی های یک سازمان با نیازهای حال و آینده مشتریانش می باشد، به نحوی که بیشترین منافع را برای هر دو گروه حاصل کند. همچنین بازاریابی را می توان اینگونه تعریف کرد: بازاریابی عبارت است از همه تلاش های نظام مند برای شناخت نظام بازار و اقدام نسبت به انواع تقاضاها، با توجه به نظام ارزشی جوامع و هدف های سازمانی.

ابزارهای بازاریابی

شرکت ها و موسسات با استفاده از ابزارهای بازاریابی سعی در تحقق اهداف خود در بازار هدف را دارند. مک کارتی چهار عامل بازاریابی را به شرح زیر می داند:

  • محصول یا خدمات

بازاریابی محصول، ترکیبی است از خصوصیات کالا، کیفیت، نوع، علامت تجاری، نام بسته بندی، دسترسی به خدمات و ضمانت نامه ها که به نحوی موازنه شده است تا شرکت در عین حال که نیازهای بازار هدف را تامین می کند به اهداف سود دهی خود نیز نایل شود.

برای مدیریت مجصول باید با توجه به نیازهای مصرف کنندگان، درک درستی از موقعیت محصول، ویژگی های ظاهری محصول، کارکرد آن و رقبا در بازار داشت. رقابت تنگاتنگ بین شرکت ها همواره آنها را بر آن داشته که محصولات جدیدی را به جامعه ارائه دهند، محصولاتی که در مقایسه با محصولات دیگر و شرایط قانونی و از نظر شرکت و مصرف کننده تازگی داشته باشد. زیرا محصولات جدید امروزه شاهرگ حیاتی سازمان هستند به دلیل ایجاد تغییرات سریع در وضعیت رقبا، فناوری و تمایلات مشتریان، شرکت ها نم توانند همواره به محصولات موجود خود تکیه کنند.

  • قیمت

قیمت تنها عامل در بازاریابی است که درآمد ایجاد می کند و سایر عناصر هزینه زا هستند. تصمیمات در خصوص قیمت گذاری مانند دیگر تصمیمات عوامل بازاریابی باید مشتری گرا باشد. قیمت گذاری علاوه بر تخصص فنی، مستلزم مهارت های دیگری است، از جمله قضاوت ها و ارزیابی های مناسب و آگاهی کامل از انگیزه های خریداران. قیمت گذاری موثر، شناخت خلاقانه ی خصوصیات خریداران، علت خرید آن ها و چگونگی تصمیم گیری خرید آنان است.

چه قیمتی را باید روی مجصول گذاشت؟ چه فرآیندی را برای یک قیمت گذاری مناسب باید طرح کرد؟ ابتدا باید وضعیت بازار را از طریق تقاضا، کنش پذریر تقاضا، تغییرات تقاضا و رقبا تحلیل نمود و سپس موانع و محدودیت های قیمت گذاری را شناسایی کرده و محدودیت هایی چون هزینه های تمام شده محصول، قوانین و مقررات دولتی، انتظارات توزیع کنندگان و تقاضای مشتریان و قیمت رقبا و ملاحظات اخلاقی را لحاظ نمود.

بعد از آن باید هدف قیمت گذاری مشخص شود، گاهی هدف سود دهی است و گاهی فروش و گاهی رقابت و شاید بقا، که هر یک از این هدف ها قیمت گذاری خاص خود را طلب می نماید. سپس باید در مرحله چهارم تعیین سود با تحلیل هزینه ها و نقطه ی سربه سر انجام شود. در مرحله آخر قیمت نهایی با در نظر گرفتن عناصر سه گانه ی تقاضا، هزینه و رقابت مشخص می شود.

  • توزیع

توزیع به زبان ساده یعنی رساندن محصول در زمان مطلوب به مکان مورد نظر و یا به دست مصرف کننده. هریک از کانال های توزیع حلقه ی اتصال بین تولید کننده و مصرف کننده را تکمیل می کنند. یا به عبارتی واسطه ها با فعالیت های خود بین تولید کنندگان و مصرف کنندگان ارتباط برقرار می کنند.

کانال توزیع دلخواه شرکت، کانالی است که هم نیازهای مشتریان را تامین کند و هم رقابت داشته باشد. برآوردهای انجام شده نشان داده است که اهمیت وب سایت و استفاده از اینترنت در اطلاع رسانی و توزیع محصولات و عرضه ی خدمات در بازاریابی فروش، سود زیادی در پی داشته است. علاوه بر اینترنت، بازاریابی پستی مستقیم یکی از ساده ترین و کم هزینه ترین روش هایی است که کارآفرین می تواند با آن فعالیت اقتصادی جدیدش را عرضه کند.

  • فعالیت های ترفیعی و تشویقی

ترفیع شامل مجموعه ای از تبلیغات، فروش حضوری، پیشبرد فروش و روابط عمومی است که برای دستیابی به هدف های برنامه ی فروش مورد استفاده قرار می گیرد و شامل اجزای زیر می باشد:

  • آگهی، ارائه ی غیر شخصی محصولات و خدمات و ایده ها به وسیله ی مسئول شناخته شده
  • پیشبرد فروش، محرک های کوتاه مدت برای تشویق فروش یا خرید محصول یا خدمات
  • روابط عمومی، ایجاد تقاضا با ارائه ی اخبار شایان توجه در رسانه ها بدون پرداخت هزینه
  • فروش شخصی، ارائه اطلاعات بطور حضوری به دیگران (خریداران بالقوه) برای فروش محصول یا خدمات.

تحقیق بازاربابی

تحقیق بازاریابی مستلزم جمع آوری داده هایی است به منظور کسب اطلاعات از قبیل چه کسی کالا یا خدمت مورد نظر را خواهد خرید؟ اندازه بالقوه بازار چقدر است؟ چه قیمتی باید مطالبه شود؟ مناسب ترین شبکه توزیع کدام است؟ کارآمد ترین راهبرد تبلیغاتی برای رسیدن به مشتریان بالقوه و مطلع ساختن آنها چیست؟

تحقیق بازاریابی شامل چهار مرحله اصلی است:

  • تعریف مقاصد یا اهداف
  • جمع آوری اطلاعات از منابع دسته دوم (مجلات تجاری، کتابخانه ها و…)
  • جمع آوری اطلاعات از منابع دسته اول (مشاهده، شبکه سازی رایانه ای، مصاحبه و…)
  • تحلیل و تفسیر نتایج

بازاریابی معرف بخش مهمی از تجارت فعالیت کار آفرینانه ی نوپا می باشد. بازاریابی، چگونگی رقابت و عملکرد کارآفرین در بازار را تعیین می کند و از این رو اهداف و آرمان های تجاری فعالیت کارآفرینانه ی نوپا را برآورده می سازد.

مقالات

نظرات بسته هستند