تبلیغات

تبلیغات عبارت است از پیام دهی درباره شرکت یا محصولات آن. برای چنین کاری معمولا بودجه ای صرف می شود. لازم است بدانید که چرا، چگونه و در کجا شرکت ها تبلیغ می کنند و این تبلیغات می تواند چه تاثیراتی بر مصرف کنندگان داشته باشد.

بازاریابی فقط به تولید کالای مناسب، قیمت گذاری صحیح و توزیع خوب اختصاص ندارد. کارآفرین باید خریدار را به طرف کالا جذب نماید. مشتریان بالقوه را از دست یابی به کالاها آگاه کند یا طریقه مصرف را از طریق نشریات یا رادیو و تلویزیون آموزش دهد و بتواند مرغوبیت کالا را در مقابل قیمت آن، به مشتری بقبولاند. می توان با استفاده از آگهی تبلیغاتی برای معرفی کالا و خدمات استفاده کرد.

تبلیغات بخش بسیار مهمی در به فروش رساندن کالاها می باشد. موضوع مهم این است که بدانیم چه مقدار هزینه به تبلیغات اختصاص بدهیم. از کدام واسطه های تبلیغاتی استفاده نماییم و بهترین نوع تبلیغ کدام است. هدف کارآفرین و مدیر پروژه ایجاد رابطه با خریداران در بازار است، به گونه ای که این رابطه موجب ایجاد رضایت نسبت به کالا شود. هدف تبلیغات جلب خریدار به نقطه فروش است. روزنامه های محلی یا مجلات تجاری اغلب عناوینی در مورد شرکت های تازه تاسیس می نویسند. راهبرد روابط عمومی که گزارش های خبری را برای این رسانه های گروهی می فرستد اغلب به تبلیغات آزاد می انجامد. کارآفرینان باید این بازارهای فروش را در ارتباط با سایر شیوه های تبلیغاتی منظور کنند.

به طور کلی تبلیغات در موارد زیر در فروش محصولات تاثیر زیادی خواهد داشت:

  • زمانی که آشنایی خریداران با کالا کم است.
  • زمانی که فروش آن کالا در بازار در حال ازدیاد است.
  • زمانی که خریدار به سهولت، خواص کالا را تشخیص نمی دهد.
  • زمانی که کالا از نوعی است که می توان آن را با خواص گوناگون تولید و به بازار عرضه کرد.

هدف تبلیغات

  • مطلع نمودن خریداران از وجود کالایی جدید.
  • مطلع نمودن خریداران از حراج فصلی.
  • آشنا نمودن خریداران با بسته بندی و نام کالا، به منظور شناسایی آن
  • به دست آوردن واسطه های فروش
  • متقاعد کردن مصرف کنندگان به خرید محصولات خود به جای خرید از رقیبان
  • بهبود تصور و دید نسبت به کسب و کار مورد نظر
  • جذب خریداران احتمالی به نمایشگاه ها جهت امتحان کالا.

البته لازم است یادآور شویم که هدف نهایی تمام موارد یاد شده، فروش بیشتر محصولات است. برای اقدام به تبلیغات باید تصمیم بگیرید که در کجا تبلیغ کنید. انتخاب محل به عوامل زیر بستگی دارد:

  • مخاطبان مورد نظر: اگر مصرف کنندگان محصولات شما را افراد مسن و کهنسال تشکیل می دهند، تبلیغ در سینما موثر و جالب نخواهد بود.
  • اندازه بازار محصولات: اگر محصول یا کالای شما می تواند در سرتاسر کشور مطرح شود، تنها به تبلیغ در منطقه یا محله ی خود اکتفا نکنید، بلکه بکوشید در سطح کشور به تبلیغات بپردازید.
  • میزان بودجه تبلیغاتی: بدیهی است که هرچقدر بودجه تبلیغات بیشتری داشته باشید، می توانید با روش ها و راه های موثر تری بر مخاطبان تاثیر بگذارید.

مشخصات یک آگهی تبلیغاتی خوب چیست؟

یک آگهی یا نامه ی تبلیغاتی خوب با یک تیتر شروع می شود. این تیتر نظر خواننده را جلب می کند و باعث می شود آنها دنباله ی آگهی را بخوانند. نابغه ی تبلیغات، “دیوید او گیلوی” در کتاب اعترافات یک مرد تبلیغات، در مورد تیترها می گوید:

مهم ترین عنصر در بیشتر آگهی های تبلیغاتی تیتر است. تیتر پیام تلگرافی است که مخاطب با خواندن آن تصمیم می گیرد به مطالعه نامه ادامه دهد یا ندهد. به طور میانگین نسبت خوانندگان تیترها به خوانندگان کل پیام، پنج به یک است. برخی از آگهی نویسان تیترهای پر طمطراقی همراه با کلمات دو پهلو، اشارات و کنایات ادبی، می نویسند. این کار اشتباه است. تیتر شما باید مقصود شما را تلگرافی بیان کند و زبان آن باید بسیار ساده باشد.

بنابراین هنگام نوشتن آنها، نکات زیر را در نظر بگیرید:

  • هر تیتری باید علاقه ی خواننده را به منافع را به منافع شخصی اش برانگیزند. هر تیتر باید قول یک سود و منفعت را بدهد.
  • همیشه بکوشید کلمه “جدید” و “رایگان” را در تیترهای خود بگنجانید.
  • کلمات و عبارات دیگری که اعجاب انگیزند از این قرارند: چگونگی، ناگهانی، اینک، اعلام، معرفی، اینجا است، تازه رسیده، پیشرفت مهم، اعجاب انگیز، مهیج، خارق العاده، انقلابی، تعجب آور، معجزه، جادو، هدیه، سریع، آسان، مورد نیاز، چالش، توصیه، حقیقت امر، مقایسه، معامله، عجله و آخرین فرصت. از این کلمات کلیشه ای رو بر نگردانید. شاید مستعمل به نظر برسند، ولی همچنان کارایی دارند.
  • اگر تیتر شما کنجکاوی خوانندگان را برانگیزد، به احتمال زیاد کل مطلب را خواهند خواند، پس باید برای برانگیختن خواننده به ادامه مطالعه، تیتر خود را با نکته جالبی پایان داد.
  • از لحن منفی در تیتر استفاده نکنید. برای مثال، اگر بنویسید “نمک ما آرسنیک ندارد” بسیاری از خوانندگان به اشتباه تصور می کنند که نمک شما آرسنیک دارد.
  • از تیترهای کور دوری کنید. منظور آن دسته تیترهایی است که بدون خواندن اصل مطلب بی معنا می مانند، بسیاری از مردم اصل مطلب را نمی خوانند.

نباید هنگام نوشتن یک آگهی یا نامه تبلیغاتی، جستجو برای تیتری مناسب مانع کار شود. این فرآیند می تواند خسته کننده باشد و ساعت ها وقت را هدر دهد. اگر تیتری به ذهن نمی رسد، باید اصل مطلب را نوشته و سعی شود تیتر از متن آگهی استخراج شود. به طور معمول هنگامی که به آگهی فکر شود و آن نوشته شود، تیتر مناسب به ذهن می رسد.

“رابرت رانسون” معتقد است، تبلیغات یک سلاح نیرومند بازاریابی است، تبلیغات کارآیی دارد و هرکس می تواند تبلیغات خوبی ارائه دهد. اما در عین حال تبلیغات گران است. تبلیغات نباید برای اهداف اشتباهی انجام شود.

در نتیجه در بسیاری از مواقع، تبلیغات هدر دادن پول است. برای اینکه پول کارآفرینان هدر نرود آگهی باید پاسخ محور، زیرکانه، مطمئن و موثر، ساده و متمرکز باشد.

مقالات

نظرات بسته هستند