تحقیق و تحلیل بازار

در این مقاله، ما می خواهیم عناوین مهم برای تحقیق، تحلیل و بررسی در طرح کسب و کار را برای شما شرح دهیم. عناوینی که در ادامه به بررسی آنها خواهیم پرداخت شامل موارد زیر است:

  • مشتریان
  • اندازه ی بازار و روندهای آن
  • تخمین سهم بازار و فروش
  • ارزیابی آینده بازار
  • رقابت، حساسیت ها و تهدیدات

مشتریان

در طرح کسب و کار خود مشخص کنید مشتریان چه کسانی هستند؛ کجا واقع شده اند، چرا آنها محصول شما را می خرند؟ در چه زمان و تحت چه شرایطی می خرند؟ چه کسانی از کالاها و خدمات شما استفاده می کنند؟ بازار تا چه مدت به محصولات شما نیاز دارد؟ آیا محصولات شما مطابق نیازهای روز می باشد و علاوه بر نیاز اصلی به چه نیازهای جانبی مشتریان پاسخ می دهد؟

ویژگی های نمونه ای از خریدارانتان، از قبیل سن، موقعیت، میانگین درآمد، جنسیت، سبک زندگی، شغل آنها و دیگر اطلاعات مهم را مشخص کنید. اولویت های خریداران را در انتخاب نوع خرده فروشی نیز تعیین کنید. مشخص کنید چه ویژگی منحصر به فردی در محصولات شما وجود دارد که مشتریان شما آن را به محصولات رقبایتان ترجیح خوهند داد؟ ویژگی های متمایز کننده ممکن است از نظر کیفیت، تنوع، زیبایی، خدمات پس از فروش، قیمت یا مواردی از این قبیل که شما باید حتما در طرح خود این ویژگی ممتاز را ذکر کنید.

اندازه بازار و روندهای آن

اندازه بازار را مشخص کنید و نشان دهید در برآورد اندازه بازار تا چه حد به عواملی از قبیل علاقه مندی مشتریان به مجصولات، سطح درآمد آنها و نحوه دسترسی شان به محصولات، سطح درآمد آنها و نحوه دسترسی شان به محصولات خود توجه کرده اید؟ مشخص کنید حیطه بازار تا چه حد باید باشد تا عملیات کسب و کار شما پایدار تر باشد.

تخمین ها و برآوردهای رشد را با استفاده از عواملی همچون روند صنعت، تاثیر فناوری جدید، روندهای اقتصادی__اجتماعی، سیاست های دولت، تغییرات جمعیتی و نیازهای مشتریان، بررسی و ارزیابی نمایید. منابع و فرضیات به کار رفته را به و ضوح و با شفافیت بیان کنید و سعی کنید در برآوردها واقع گرا باشید.

تخمین سهم بازار و فروش

در طرح خود تقاضای محصول را در نظر بگیرید. یعنی مشخص کنید چقدر برای محصول شما در بازار تقاضا وجود دارد؟ بگویید از کدامیک روش های برآورد بازار استفاده کرده اید؟ از چه منابعی برای تقاضای بازار استفاده کرده اید و به چه دلیل این منابع را به کار گرفته اید؟ روند تغییرات تقاضا را هم مشخص کنید.

در مورد حجم فروش محصولات خود نیز باید مطالبی را ذکر کنید. حجم و ارزش احتمالی محصولی که شما می خواهید بفروشید چقدر است؟ پاسخ شما مشخص می کند که چگونه باید آن را توزیع کنید و بفروشید.

ارزیابی آینده بازار

در آینده چه سهمی از بازار را به دست خواهید آورد؟ در تعیین اندازه بازار در آینده و یا سهمی که به طور بالقوه انتظار به دست آوردن آن را دارید مبالغه نکنید، در غیر این صورت اعتبار طرح کسب و کار شما زیر سوال خواهد رفت.

رقابت، حساسیت و تهدیدات

زمانی که حدود بازار خود را مشخص می کنید، ممکن است تعدادی از رقبای خود را کشف کنید، هر رقیبی در هر ناحیه ای حتما نیرومند نیست. شما نه تنها باید تعداد رقبا را تعیین کنید، بلکه باید قدرت نسبی آنها را نیز مشخص کنید.

به محض اینکه بازار محصولات خود را مشخص نمودید، همه فعالیت های رقابتی را ارزیابی کنید، محصولات، ساختارهای قیمت، تبلیغات، فعالیت های ترویجی و نحوه ی توزیع محصول، نسخه هایی از بروشورهای مربوط به فروش را تهیه و در صورت لزوم در مورد اولویت های خدمات رسانی موجود تحقیق کنید. به طور کلی بگویید رقبای بنگاه و کسب و کار شما چه کسانی هستند؟ برنامه های خاص آنها چیست؟ برتری ها و کاستی های رقبا (در زمینه هایی مانند مدیریت، شبکه توزیع، توانایی های تولید، منابع مالی و مزایای قیمت و هزینه ها و …) چیست؟ سیاست های آینده بازار در مورد بازار و قیمت ها و تنوع تولیدات و … چیست؟

وضعیت رقابت در آینده از نظر تعداد، قدرت و انحصاری شدن و غیر انحصاری شدن چیست؟ تخمین بزنید چقدر از محصولات شما توسط رقبای شما در سال آینده تولید خواهد شد؟

همچنین مشخص کنید رقبایتان در چه سطحی هستند؟ آیا محصولات تولیدی شما تشابه کیفی یا قیمتی با محصولات رقبای بازار دارد؟ سهم این تشابه را دقیقا شناسایی و برای برتری نسبی از رقبا تدابیر لازم را بیان کنید. اگر فکر می کنید رقبایی وجود دارند که شما می توانید بخشی از بازار آنها را تصاحب کنید، در مورد نحوه انجام این کار نیز توضیح دهید.

 

 

مقالات

نظرات بسته هستند